Lovisa och Ida

Hallojsan!
Vem är jag då? Jo, jag heter Lovisa och är (liksom Lovis) 13 år. Det är faktiskt en slump att vi har så lika namn, eftersom våra föräldrar inte kände varandra när vi föddes. Jag och Lovis blev dock kompisar redan på dagis ;) Mina intressen är väl hastar, fotografering, dans, att läsa och att skriva. Jag vill gärna bli författare när jag blir stor, då jag älskar att skriva berättelser :)
Jag använder kameran Nikon D3100 och gillar, såsom Lovis, att ta naturbilder och djurbilder.
Jag har i hela mitt liv varit allergisk mot hästar. Min mamma, som också är hästintresserad, tog med mig till en ridskola när jag var 3 år. Jag gick ungefär 3-4 ggr på ridlektionerna innan vi insåg att jag var allergisk. Så jag har inte hållit på med hästar lika länge som Lovis har. Jag började rida på en shettisridskola när jag var 9 år innan jag gick vidare till Islandshästar vid 10 års ålder. Det var så bra med de stallen eftersom de inte hade något ridhus, man red ute året runt så därför kände jag inte av allergin lika mycket.
Därför har min riderfarenhet grundats på Islandshästridning. Visst är Islänningarna mysiga och så, men de är inte 'riktiga' ridhästar som man hoppar en gång i veckan på. Vi hoppade kanske 2 ggr per termin och galopperade 5 ggr om vi hade tur. Men under den tiden byggdes det ett ridhus där, men jag gick kvar där eftersom jag ville. Tog en tablett innan jag åkte till stallet och var där i en och en halv timme ungefär innan vi åkte hem. Detta fungerade galant :)
När jag bytte skola till Engelska Skolan så fick jag en bästis vid namn Stella. Hon har en häst som heter Lady Ash. Jag tillbringade mycket tid i stallet med Stella på jullovet, runt 5 timmar. Efter ett tag bytte jag från Islänningarna till det stallet där Stella har sin häst. Där har de såklart ett ridhus då det är en ganska stor ridskola. Efter att ha ridit där ett tag så insåg jag och mamma att jag inte kände av min allergi så mycket så vi gick till min doktor och sa det. Hon sa att min kropp kan ha utvecklat ett immunförsvar mot allergin, så att jag inte kände av den mer :D
Då började mamma och jag att leta häst och tillslut hittade vi underbaraste Ida <3
Ida:
Imeldina BJN, som hennes fullständiga namn är, är ett sto på 6 år. Hon är mörkbrun till färgen men ser svart ut vid vissa partier. hon är av rasen Svenskt Halvblod och hon är efter Akribori och Imelda Marco.
Ida är uppfödd här i Sverige på en gård som heter Björnnäs Gård av Familjen Sholman. Det var de vi köpte henne av, så vi vet ungefär allt om hennes bakgrund.
Ida har en bläs och en strumpa på höger bak. Bläsen är inte riktigt helvit, utan svartbruna strån finns i den. Den är inte riktigt bruten heller. Men hon har två virvlar i den, så det kanske är därför den ser lite annorlunda ut ;)
Jag och min mamma äger henne tillsammans (mamma har ridit när hon var mindre, i ungefär 15 år och har tävlat SM i dressyr) då vi ville ha en mor och dotter häst. Eftersom mamma har ridit längre än vad jag har så passar det bra. :) Vi har även en 'medryttare' på Ida vid namn Saga. Det är hon som hoppar Ida för det mesta eftersom hon är en aning kunnigare när det gäller hoppning ;)
Eftersom Ida fortfarande är ung så hoppar hon väldigt stort ibland, vilket gör det svårt för mig att hålla mig kvar xD (Jag har bara hoppat några få ggr, kanske 6 på 'riktiga' hästar (Ej islandshästar) och varje gång så har jag ramlat av xD) Så det passar bra att Saga tränar Ida i hoppningen så att hon blir säkrare på sig själv och hoppar tryggare medan mamma och jag arbetar på dressyren ^^
Tja, har nog sagt allt som jag ville få säga, så Bye!
// Lovisa















Lady Ash's bakdel x)



Lady Ash's huvud xD

Lady kom med på många bilder, även om det inte var hela henne oO'

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0